10 Cara Mengatur Pencahayaan Maksimal Untuk Ruang Tamu

Berbagai jenis pencahayaan bisa diletakkan di ruang tamu. Antara gabungan pencahayaan yang sering digunakan di ruang tamu adalah fixture recessed yang menyediakan fungsi sebagai pencahayaan umum, tugas dan accent. Perencanaan pencahayaan mengandung tiga lapisan pencahayaan yaitu ambience (general), accent dan lampu tugas.

1. Lampu tugas perlu diletakkan di ruang yang mempunyai aliran trafik tinggi seperti di ruang tamu di mana Anda melayani para tamu.

2. Jangan Anda jadikan ruang tamu seperti ruang pamer kedai lampu dengan meletakkan bermacam-macam jenis lampu sebagai hiasan dekorasi.

3. Lampu juga perlu didekorasi secara minimum dan perlu dirancang, terutamanya bagi ruang tamu yang sering menjadi tumpuan utama.

4. Lampu bisa diletakkan di dalam ruang siling dan secara virtualnya tidak terlalu kelihatan kerana hanya kerja kemasan saja yang kelihatan di ruang permukaan siling.

5. Sekiranya Anda mempunyai ruang siling yang rendah, pencahayaan jenis recessed adalah pilihan yang tepat berbanding fixture siling. Fixture merujuk kepada lampu tin karena ia kelihatan seperti bentuk tin. Ia juga boleh didapati dalam bentuk down-lights, lampu accent yang boleh diubah dan juga lampu dinding.

6. Candelier turut menjadi pilihan pencahayaan dan dipilih kerana ia mampu menjadi elemen dekorasi yang memukau pandangan. Ia secara tradisionalnya dijadikan pilihan untuk digayakan pada ruang tamu kediaman.

7. Pencahayaan mudah alih seperti lampu meja dan lampu lantai boleh berfungsi memberi berbagai fungsi pencahayaan secara menyeluruh bergantung pada penggunaannya.

8. Aplikasi lampu jenis halogen pada ruang tamu dapat memberikan mood ruang yang lebih mesra dan cosy sesuai dengan fungsinya sebagai ruang melayani tamu.

9. Gunakan dimmer. Selain membantu Anda menghemat listrik, dimmer boleh mengubah mood pada ruang dengan mengingatkan Anda untuk menyesuaikan berapa banyak cahaya yang anda butuhkan.

10. Menonjolkan hasil seni. Lampu spotlight yang diletakkan secara tepat dapat menonjolkan arca, gubahan bunga dan juga aksesori seni.

 

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *